Apa Itu Healing Crisis

Assalamualaikum....selamat pagi..dah shake ESP pagi ni? saya sudah...bersemangat nak buat entri ni..hehe..so kali nak kongsi satu tajuk healing crisis atau krisis penyembuhan sebab ada beberapa customer yang bila saya follow up tanya khabar, ada yang kata jerawat makin banyak la, kuat berpeluh la, sakit kepala dan macam-macam lagi. yang sebenarnya itu adalah normal bagi proses penyembuhan. itu adalah salah satu proses pembuangan toksin yang terkumpul dalam badan sepanjang hidup.Maksud 'healing crisis" ialah proses berterusan dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Semasa proses penyingkiran toksin, badan akan mengalami tanda dan simpton yang membuatkan rasa tidak selesa, dalam perubatan china, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan.

Apa kata pakar nutrisi molekul ni (Prof.Yoshio Niwa)-bila kita menambah pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen didalam badan. dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu baru. Krisis penyembuhan normal terjadi selepas mengambil makanan tambahan.

Apabila mengalami krisis penyembuhan ia merupakan satu petanda menunjukkan rawatan atau makanan kesihatan yang diambil berkesan. ada yang memikirkan bahawa simptom mereka semakin teruk tetapi ia adalah proses penyembuhan semulajadi.

Setiap orang akan mengalami proses penyembuhan yang berlainan. ada yang akan mengalami krisis penyembuhan sebaik sahaja mereka ambil makanan tambahan dan ada yang akan merasai selepas satu atau dua bulan..lebih banyak toksin didalam badan, lebih teruk krisis penyembuhan yang akan dialami. Tempoh masa yang dialami juga berbeza mungkin 2-3 hari atau berbulan lamanya.

Ramai yang bertambah baik, tak kurang juga yang tidak merasai sebarang perubahan, sepatutnya kalau kita ambil makan tambahan 1-2bulan. kita patut dah boleh rasa perubahan, sekurang-kurangnya makin bertenaga, pergerakan sistem usus yang lebih baik dan lain-lain. Jikalau tidak ada apa-apa perubahan mungkin ada yang tidak kena seperti tidak mengamalkannya dengan konsisten, tak ikut dos yang disyorkan, teru berhenti bila mengalami healing crisis sebab takut, pemakanan yang tidak sempurna, gaya hidup yang tidak sihat, mengalami penyakit kronik yang memerlukan tempoh untuk sembuh, mengalami masalah emosi dan lain-lain.









Jom tengok apa Tanda - tanda & Penyebab Healing Crisis
Sakit kepala yang melampau - Tekanan darah tinggi, pentanda menyahtoksin
Demam,tidak cukup rehat imunisasi badan - Meningkatkan metabolisme, merangsang fungsi
Cirit birit, najis berbau, air kencing berbau - Petanda bagi menyahtoksin, membuang bahan buangan dan sisa-sisa dalam usus besar.
Kembung perut - Sistem penghadaman yang lemah
Ruam, kulit gatal, kelumumur, keluar lendir - Fungsi hati yang lemah, usus besar yang tidak sihat dan sistem pembersihan
Berkahak - Petanda bagi menyahtoksin
Peningkatan rasa sakit di bahagian badan bermasalah - Mempercepatkan krisis penyembuhan
Rasa sakit sendi dan otot - Badan berasid, toksin terkumpul dibahagian yang sakit
Pendarahan hidung - Mungkin petanda bagi kekurangan darah
Kitaran haid tidak menentu, lendir yang banyak - Hormon yang tidak seimbang/penyakit buasir
lapar, Pening - Tekanan darah rendah, anemia
Loya, Sembelit, tersedu - Sistem penghadaman lemah, masalah hati
Edema (membengkak) - malasah buah pinggang



Untuk keterangan lanjut











(COD: Seri Kembangan, Kinrara, Bukit Jalil, Cheras, Putrajaya)

0 Comments:

Post a Comment