Wednesday, 2 August 2017

Resepi chicken grill simple dan sedap

Pertama kali ni hakak nak bagi resepi kat dikno.Hakak bukannya pandai sangat tapi ni simple n rasa macam sedap la skit hakak masak kalau tak mmg korang pandang pun sebelah mata jek

bahan2x utama (semestinya ayam-kalau bleh ayam kecik ek yang rm11 ke yg rm12 ke an)

lada hitam (tumbuk) (1sb)
serbuk cili halus(1sb)
serbuk cayyene (1sb)
serbuk paprika(1sb)
garam(1sb)
serbuk lada putih (kalau ada)
serbuk garlic

(boleh didapati di tesco/pasar raya besar)

semua kat atas tu korang campur 1 bekas shake la kalau rasa xberpeluh,kalau berpeluh dh campur kacau ngan sudu.

kalau suka pedas cili kasar pun boleh tp xberapa nk utama sgtlah...yg xberapa suka pedas tu leh kurangkan  yg mana yg lada lada cili cili.

bahan yg shake td tu lumur la kat ayam yang dah cuci bersih suci murni lagi seksi tu.

kalau korang jenis penyabar perap la lama skit seharian ke pagi malam dah leh panggang ,jangan lak nak tunjuk penyabar sebulan korang perap.Kalau jenis xsabar kejoloh perap bako terus kelar kelar kasi seksa skit mak ayam tu.

suhu oven berapa hakak pun xberapa nk bijak 180 atau 150
masa lak 40 minit tp yg ni hakak xleh janji sebab hakak punye oven tu kurang sopan skit xberpusing lak duk 40minit situ je lah.(jangan marah ah)
korang hagak2x la yek..tengok2x pastu cek ah masak ke idok.
nampak mcm menyelerakan jek kompom masak.

Sos blackpepper

tepung 2 sudu
lada hitam (tumbuk halus)
kiub pati ayam megi secukup rasa
air lak korang tgk la pekat mana nak sos blackpepper tu an an..setengah org nk pekat ada nk cair
ha kicap 1 sudu kecil (tapi pandai2 la nak warna sos blackppr korang tu maskulin ke,jambu ke atau hitam itu menawan)

tepung kasi sebati dulu ngan air pastu didihkan,masukkan lada hitam n perasa kacau mcm dah panas jek letak kicap.
kacau kacau kacau sampai mata pn naik juling#mendidih stop la api tu kang terlebih menawan plak.

2 2 dah settel pa lg ngap lerrrrrr

selamat mencuba......xpaham whatsapp yek

☎0122300921

#abangipar turun berbelas KG hanya makan chicken grill setiap hari ratah ayam
#omegaguardshaklee
#herb-laxshaklee
#hakakjualshaklee

No comments:

Post a Comment