Wednesday, 16 January 2013

Cara Memilih Sumber Protein Yang Baik

ANTARA KELEBIHAN ESP DARI SUMBER PROTEIN LAIN







Sekarang memang kita dapat lihat bermacam jenis produk yang dipasarkan, tidak terkecuali la soy protein kan. Kalau pencinta protein mesti tau...so xpayah sebut kat sini apa brands yang uolls guna. Kat sini nak bagitau macam mana nak tau sumber prtein yang uolls pilih tu adalah sumber protein yang baik..ia mesti ada kriteria seperti dibawah..dan ESP Shaklee ada kesemua kriteria berikut ;-






  • Kacang soya mesti ditanam secara organic, menurut kajian penaman secara kimi akan menyebabkan nutrisi berkurangan dan ianya telah terbukti boleh menyebabkan kanser dan nitrates. 
  • Soy Non GMO (tidak dihasilkan secara genetic) , kerana soya yang dihasilkan dari jenis genetik lebih murah untuk dihasilkan. Jika ia digunakan tanpa disedari toksin akan dibina apabila gen baru dimasukkan kedalam sel tumbuhan.
  •  Sumber protein tersebut hendaklah mengandungi 9 asid amino kerana badan memerlukan kesemua 9 asid ini untuk menghasilakn hormone, jus penghadaman, antibodi dan enzyme.
  • Sumber protein tersebut hendaklah dibersihkan dengan menggunakan air, bukan dengan alkohol keran akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%. Isoflavone juga bermanfaat dalam penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.
  • Bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan, soy yang mentah mengandungi "anti-growth","anti-tyrosine" substance. sekiranya bahan ini kurang akan menyebabkan blood pressure, low body temperatur, dan restless leg syndrome
  • Pemprosesan tanpa pemanasan. Asid amino akan musnah dalam suhu yang tinggi lebih kurang 50% essentiol amino akan musnah.
  • Mempunyai unsur kalsium. Kajian menunjukkan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang oleh itu unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah untuk meneutralkan serbuk soya tersebut. 

No comments:

Post a Comment